Ensis



Eigenlijk stond dit shirt een beetje verder achteraan in mijn naaiplanning, maar hij werd verplaatst om mijn doelstelling voor #projectsewit te halen: een t-shirt in januari!



Ik maakte hem wel om als truitje te kunnen dragen, maar het blijft een t-shirt met lange mouwen. Ik koos ervoor om onderaan om te zomen om de ronde boord te kunnen behouden, terwijl ik aan de mouwen koos voor een mouwboordje.


De Ensis tee is gemaakt om te "color-blocken" en dat deed ik dan ook. Eigenlijk was de bedoeling van dat bovenste stofje een beetje anders...

Van bij het begin!


Zoals mijn oma vroeger zei: 'Vertel het eens van bij het begin.' Dat begin ligt in november, toen we op naaiweekend gingen. Tijdens dat naaiweekend werd er door enkelen onder ons (ik noem geen namen) een hoog aantal Odettes geproduceerd. Dat werkte zo aanstekelijk dat ik dat ook wel eens wou proberen. Een pasbeurt en een paar aanpassingen later waren we er aan uit dat dat helemaal goed ging komen, en begon ik dus te dromen van Odette-jes in mijn kast. Maar ja, daar had ik geen stof voor in huis (echt waar, alleen kindertricot op voorraad)!


Op zaterdag werd er een eerste stop gedaan bij De Stoffenkamer. Daar kocht ik vanalles (onder andere de turners) maar geen t-shirt stof. Op maandag, vlak voor we naar huis gingen, sprongen we nog "even" binnen bij Artevelde... En daar kocht ik weer vanalles (onder andere de stof voor de broek voor bij de turners) en ook t-shirt stof!


Thuis gekomen kon ik me niet inhouden (wel vaker het geval als het over naaien gaat) en ik knipte meteen twee stofjes tot een Odette, die, zoals overeen gekomen op weekend, wel zouden passen... De eerste is deze, met een strepenstofje van 2,5 euro per meter (echt!) en die is nog ça va. Vooraan zit het okee, achteraan trekt het wat aan mijn schouders. Op mijn heupen is het nipt, maar draagbaar.


Het tweede stofje is de grillige stof van deze Ensis, en daar zit een pak minder rek in. Ik heb hiervan dus geleerd dat, hoezeer ik het ook wil negeren, mijn heupomtrek nog een maat groter is dan mijn borstomtrek, en ik geen taille heb. Die tweede Odette, die hing vast op mijn heupen, en was dus echt alles behalve geslaagd. Gevolg: de schaar erin, om de bovenstukken van deze Ensis te worden! Gecombineerd met een effen tricot van Artevelde, aan de heupen een maat groter dan aan de borst, geen taille voorzien, gewoon een rechte lijn van borst tot heup, en zie: een perfect passend shirt!


SMYLY


Tijd dus om alle koppigheid overboord te gooien en een beetje meer SMYLY te doen (voor de geïnteresseerden: Sewing Makes You Love Yourself, een hit op IG momenteel).


Het allergrootste voordeel aan zelf kleren maken, is dat je ze dus effectief passend kan maken. In mijn geval houdt dat in dit geval (en de meeste andere gevallen) ook in: voor- en achterpand 5 cm verlengen, mouwen 7 cm. Ik ben erg blij met deze Ensis, ik vind dat hij me mooi past. Ik ben ook fan van de warme kleuren. 


Ik deed mijn best om de afwerking mooi te doen, streek alle naden open en stikte dubbel door. Ook de boord werkte ik zo af. Ik ben blij!


Laat gerust weten wat jij ervan vindt!



Een reactie is altijd fijn!

-TNOC-


Reacties

  1. SMYLY, klinkt tof, al bots ik op heel veel frustraties als het over kledij voor mezelf gaat. Die Odette moet ik toch ook eens dringend proberen. En die Ensis zou me perfect passen, zeker jou kleurcombinatie spreekt me aan.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Knap, alle twee ! Vooral super dat je de Odette die minder goed paste 'gered' hebt ! Patronen verlengen is hier ook standaard, en verbreden zeker ook, niet alleen aan de heupen :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Die Ennis is prachtig! Die kleuren spreken me helemaal aan. Het staat je ook super.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Prachtig! Die kleuren staan je goed! Wat een geweldige redding van die mooie stof! Hier trouwens ook een zelfde soort maatverschil tussen bovenwijdte en heupen (meestal 2 soms 3 maten verschil...)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Heel knap Joke, hoe je uiteindelijk tot een versie bent gekomen die mooi is en past! Ik denk dat ik hetzelfde figuur heb als jij, ik heb dezelfde frustraties en moet ook steeds maten aanpassen en verlengen, heéél herkenbaar. Maar als het dan eenmaal af is en past, dan ben je zo content he! Veel dragen maar deze ensis, hij staat je goed!

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten