(Lotte M) A r/s te n/r (s)


Oftewel: een Aster in een Lotte Martens stofje. De stof in kwestie was een kadootje op het Meet The Sewer event georganiseerd door Els. Zodra ik het zag, wist ik dat het een Aster voor mezelf ging worden, zelfs al had ik er nog nooit eentje gemaakt.


De Aster trui stak wel al een tijdje mijn ogen uit. Ik zag hele mooie exemplaren, hier, hier en hier, ook voor grote vrouwen erg mooi dus! Ik besloot het erop te wagen, mits aanpassingen die ik her en der las: verlengen (wel 10 cm), halsboorden inkorten, en ik maakte ook lange mouwen.


Eerst maakte ik een test versie in een tricot-sweater stofje dat ik nog had liggen van tijdens een uitverkoop bij Ki&Ko. Het is streelzacht, soepel, kan na wassen en drogen direct terug aan. Top-gerief dus!


Ik werkte de binnenkant van de hals weer properkes af :-). De halsboord aan het rugpand lubbert nog een klein beetje, maar zeker niet storend. Beide halsboorden werden al serieus versmald na het lezen van andere ervaringen met deze boorden.


Ik maakte er lange mouwen aan, omdat het een cosy-winter-sweater moest worden, en dat is gelukt.


De tweede versie werd de Lotte Martens versie, lichtjes versmald tegenover de test versie. De kleuren zijn perfect mijn smaak, en ik had zelfs nog een stofje liggen dat voor de boordjes kon dienen.


Tijdens de uitvoering van mijn plan merkte ik dat de boordstofjes helemaal niet zo rekbaar zijn (alhoewel het woord 'stretch' in de stofomschrijving staat). Dus moesten voor heup-, pols- en halsboorden aanzienlijk bredere stukken voorzien worden. Met een klein hartje werd alles geassembleerd, maar na een goeie strijkbeurt is dat helemaal goed gekomen!


Ook hier lange mouwen. Dankzij de stofbreedte van 170 cm kon ik een hele trui uit 60 cm halen! Bovendien is de stof superzacht en verwerkt ze als een droom. De trui is intussen al een paar keer gewassen-gedroogd-gestreken-gedragen, en ziet eruit als nieuw!


Ik heb geprobeerd om de print te laten doorlopen aan de zijnaden (en ben daar vrij goed in geslaagd).


Beide truien werden reeds meermaals gedragen, maar haalden nu pas de blog. Hier ga ik nog veel 'geniet' van hebben, dat weet ik nu al!


Patroon // Aster // La Maison Victor mei-juni 2016 // maat 40
Stof // Lotte Martens // Corax // "boord"stof Mondepot

Een reactie is altijd fijn!

-TNOC-

Reacties

  1. Goed idee om een aster trui te maken van dat Lotte Martens stofje !!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heel mooi is die Lotte Martens Aster geworden. Goed idee. Ik dacht van mijn een Juliatrui te maken maar het kleurtje van mijn stof is niet flatterend voor mij wel als ik het combineer met zwart. .....Binnenkort zul je het kunnen zien op mijn blog wat er van gekomen is...... Jouw versie is zeker geslaagd !

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ze zijn allebei erg leuk geworden. De stoffen zijn ook erg mooi. Ik heb de Aster ook gemaakt. Ik las dat je voor de tweede versie de trein versmald hebt. Mijn versie is uiteindelijk een T-shirt versie geworden en ik ben zeker van plan om dat te herhalen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Heel mooi gedaan!! Ik denk dat ik mijn stofje cadeau ga geven aan mijn beste vriendin omdat de kleuren bij haar beter zullen werken. Of misschien moet ik haar gewoon een Aster maken :D

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Heel mooi! Ik maakte vandaag net m'n eerste Aster :-) Verlengen deed ik ook, maar de aanpassingen aan de halsboord heb ik blijkbaar gemist, waardoor die niet helemaal perfect zitten

    BeantwoordenVerwijderen
  6. A***ster! 2 knappe exemplaren Joke!

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten