Puzzelen voor gevorderden

Ik wilde een échte Theo. Okee, wel met korte mouwen, maar ook met alle hoekjes. Ik besteedde dus heel veel aandacht aan het overtekenen van het patroon, veel meer dan gewoonlijk. Alle merktekens werden genoteerd, de plaats van de hoekjes werd duidelijk opgeschreven, … En toch liep het mis.


Het hoekje van de kraag en dat van het zakje zitten namelijk aan dezelfde kant van het hemd, en dat is niet de bedoeling.


Ik steek het op mijn ruimtelijk inzicht. Ik heb een vrij goed ruimtelijk inzicht, alleen van het verkeerde soort voor hemdjes-makelij. Ik beeld mij namelijk in dat ik het hemd aan heb als er gesproken wordt over linker- en rechterpanden. Het hoekje van de kraag is dus links, vanuit het perspectief van de drager. Voor het zakje deed ik dat niet (dat draag je niet, ofzo)? 


Aangezien dit het tweede geknipte hemdje was, zorgden die rare kronkels in mijn hoofd toch al voor één monumentale fout minder, waarover later meer.


Ik hou van het stofje, ik hou van het contrast stofje (dat ik speciaal voor dit project kocht, maar waarvan ik toch een hele meter meenam omdat ik de kleur zo mooi vind) en ik hou van de paspelletjes.


Ik gebruikte de paspel aan het rugpand, aan het zakje en aan de mouwen.


De mouwen knipte ik daarvoor door, en ik zette de onderkant er achteraf als een boordje aan vast. Dat werd wel even tricky - katoen rekt niet, weet u wel - maar kijk, het is gelukt!


Ik wilde eigenlijk voor roestkleurige details gaan, maar zoals Britt al aangaf, is het 'gene vette' op het vlak van roestkleurige fournituren. Zowel paspel als knoopjes zijn daarom uiteindelijk blauw, en ik vind het lekker fris zo.


Ook de hoekjes zijn dus blauw - dit is mijn persoonlijke favoriet :-).


Dit moet ook het hemdje zijn met de meeste getornde naden ooit. Er is bijna geen enkele naad die van de eerste keer mocht blijven zitten, inclusief de doorstiksels!


Het zakje was de hoogvlieger op vlak van tornen. Eer die paspel erin stond had ik al drie keer mijn tornmes boven gehaald! En het is tot vijf keer toe vastgezet op het hemd zelf. Net zo vaak tot ik vond dat de print er goed uit zag. Daarvoor haalde ik trouwens ook de Prym lijmstift in huis, een tip die ik las bij MamC.


Ik besefte vandaag dat ongeveer 50% van de kleertjes voor de zonen aan de wasdraad handgemaakt zijn, deze knapperd mag daar vanaf nu met veel plezier bij wat mij betreft.



Ik heb gezweet op dit hemdje, ik ben er drie volle avonden aan bezig geweest. Ondanks de schoonheidsfoutjes zal het veel gedragen worden! Zullen we het ineens de test-versie voor de communie van grote broer maken (binnen drie jaar)? Ondanks het feit dat ik er fier op ben, is de kogel wel door de kerk: er komt een nieuwe naaimachine ten huize TNOC. De afwerking moet gewoon net nog een beetje beter. Het sparen is begonnen!


Patroon // Theo // Zonen09 // Maat 98 maar met rechte panden (voor het peuter buikje)
Hoofdstof // Babarum // Soft Cactus // Colored Windows blauw roest
Contraststof en paspel // Stoffenstraat

Andere Theo's die hier al verschenen:
Theo in tricot voor kleine broer
Theo in tricot voor grote broer

Andere Theo's die elders al verschenen:
Partyproof door a naais ID
Zonen09 Theo door De Kinnekes Cloots
De eerste! door Sharon

Een reactie is altijd fijn!

-TNOC-

Reacties

  1. Ik vind hem kei kei mooi!! En je mag gerust mijn machien eens testen, het is een goeike 😉

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heel mooi met dat blauw! Dat stofje ligt hier ook nog om een. Theo te worden. Jammer dat je zoveel moest tornen.
    En ik wil ook een betere machine, maar dat wordt nog lang sparen denk ik.
    Groetjes stipjes en datjes

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Zóóóóó mooi. Ik moet dringend mijn hemdjesvrees overwinnen. Dat patroon ligt hier al zo lang te wachten.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Amai, proper gedaan. Met alle hoekskes en frullekes, het zal wel gepuzzel geweest zijn. Het is een schoontje. Het gepuzzel waard :)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Moest ik de tekst niet gelezen hebben, ik zou echt nooit gedacht hebben dat dit hemdje je zoveel moeite gekost heeft. Het ziet er gewoonweg geweldig uit!! Goed dat je ondanks de hindernissen doorgezet hebt!!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Schoontje! OOIT komt hier ook zo'n exemplaarke, maar de tijd he ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Jammer van al het toonwerk, maar het resultaat is geweldig!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoe mooi! Ik ben een en al ongeduld tot Ernestje eindelijk in dat patroon groeit, dan wil ik er voor hem eentje maken. Jammer van al je tornwerk, gelukkig mag het resultaat echt wel zijn!!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Aan die hoekjes heb ik mij ook al eens mispakt. Ik zette het aan de verkeerde manchet waardoor je mijn hoekje niet zag wanneer de manchet dichtgeknoopt is. Maar hé, al je tornwerk was de moeite waard. Hij ziet er prachtig uit.
    Trouwens die tip van de Prymlijmstift komt van Sharon herself, mooier kan toch niet :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Prachtige Theo! Het leuke aan dit patroon is dat je je creatief volledig kunt uitleven! En de tip van Sharon gebruik ik ook, een geweldig hulpmiddel! En merci voor je vermelding van mijn Theo. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Het is een prachtig hemdje geworden,met mini foutjes en al.Dit is zeker:ik doe je het niet na!!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Toppie Theo Joke! Leuk dat je de lijmstift ook leerde kennen. Nadat ik die van An mocht gebruiken heb ik niet getwijfeld om er eentje aan te schaffen. Sharon - An - ik - jij - ... al een hele kettingreactie ☺
    Het blauwe stofje doet wat denken aan open hemel op een zonnige zomerdag, het ideale weertype om dit hemdje uit de kast te halen. Al denk ik dat deze Theo van jou de kast niet veel zal zien ☼.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Waw, heel mooie Theo! Leuke combinatie met dat blauw!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Schoon, schoon, schoon Joke! Het tornen doet me denken aan het maken van m'n Theo tijdens de zo(o)ndag. Sharon die streng maar correct (en terecht) vond dat het toch nog beter kon. :-) Met het hemdje in mijn handen ben ik erna al vaak blij geweest dat ik toen meerdere keren naden heb losgemaakt. Het maakt het nog fijner om naar te kijken achteraf! Enjoy! :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Prachtig!
    Ik ben ook helemaal verliefd op het stofje, ik gebruikte het vorig jaar voor het communiehemd van de zoon en heb toen ook meer gekocht om nog iets te maken voor de andere 2

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Respect hoor, wat een geduld, met al dat getorn! En het is het meer dan waard, want hij ziet er echt heel mooi uit!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Al dat gezwoeg, gezweet en getorn heeft wel een prachtig resultaat tot gevolg gekregen! Wat een geduld heb jij zeg. Als ik nog maar voor de eerste keer m'n tornmes moet pakken zakt de moed me al in de schoenen ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  18. mooi ! zeker die hoekjes zie me zelf steeds op de moeite ;-) . Volgende ga ik eerst eens komen piepen hier dan weet ik dat het wel de moeite is :-) .
    http://theboyrules.blogspot.be/

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Het heeft misschien bloed zweet en tranen gekost maar het resultaat is prachtig!

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Wau! wat een mooitje! En zo knap dat de helft van de garderobe van je jongens door jou gemaakt is! Ik hoop dat ook ooit op uit te komen.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten